Plejehjem mv.
Hygiejne i pleje af hjemmet: rengøringsprodukter til plejehjem
Rengøringsprodukter til plejehjem som en vigtig del af hygiejne på plejehjem er et mangesidet emne. Forebyggelse af infektioner i plejefaciliteter er blandt de vigtigste daglige opgaver i plejesektoren. Risiciene forbundet med MRSA og andre antibiotikaresistente bakterier gør denne opgave særlig udfordrende og problematisk. Selv i industrialiserede lande dør omkring ti gange flere mennesker af infektioner, der er kontraheret i plejefaciliteter end af trafikulykker.
HYGIEJNEPRINCIPPER BOLIGPLEJE
Rengøringsprodukter til plejehjem: Grundlæggende hygiejneprincipper i boligpleje
Hygiejne er læren om at opretholde menneskers sundhed. Derfor er vigtigheden af plejehjem rengøringsprodukter. I princippet er alle hygiejneforanstaltninger i plejefaciliteter rettet mod at identificere, reducere, fjerne eller i det mindste forhindre ukontrolleret spredning af bakterier.
Risikoen for infektion for mennesker i plejehjem er afgørende påvirket af individets immunsystem og den udbredte sygepleje, medicinsk og hygiejne i plejehjemrelaterede faktorer. En øget risiko for infektion kan være forårsaget af kroniske sygdomme, funktionelle begrænsninger, immobilitet, sår eller bevidsthedshimmel.
En detaljeret liste over alle de mulige og nødvendige skridt, der kræves for at implementere et omfattende hygiejnekoncept for en plejefacilitet (såsom et hospital, ældrehjem eller plejehjem) ved hjælp af passende plejeprodukter til plejehjem, vil fylde flere mængder og gå langt ud over ansvarsområdet i denne artikel. Ikke desto mindre vil vi undersøge nogle få grundlæggende principper og nogle typiske hygiejnebestemmelser i boligomsorgsbranchen mere detaljeret.
Håndhygiejne i plejehjem
På trods af almindelig viden om hændernes rolle i transmission af bakterier er de fleste infektioner via forurenede hænder stadig forårsaget af læger, sygeplejersker, patienter og besøgende. Håndvask i plejehjem er særlig vigtig. Selvom håndhygiejne undervises intensivt i hver sygeplejeskole, og proceduren er kendt af ethvert medlem af sygeplejepersonalet, er udfordringen at anvende denne viden konsekvent og grundigt.
Stress, overbelastning og mangel på personale, som alle er hyppige forekomster i plejesektoren, underminerer ofte nøje planlagte hygiejneforanstaltninger. Hvem kan ærligt sige, at de altid husker at vaske og desinficere deres hænder omhyggeligt efter et 14-timers skift?
Af denne grund er omhyggelig personaleplanlægning det første skridt hen imod implementering af et vellykket hygiejnekoncept.
Da teknikkerne til sikring af håndhygiejne på plejehjem er genstand for et separat kapitel, vil vi ikke diskutere detaljerne i hånddesinfektion i plejefaciliteter her.
Generelt kan dog følgende anføres: hygiejnisk hånddesinfektion i plejefaciliteter, der bruger plejeplejehjælpeprodukter, skal altid udføres før og efter enhver aktivitet, der medfører risiko for infektion eller forurening. Dette tjener ikke kun til at beskytte patienter, men beskytter også sundheden for alt sygeplejepersonale. Normal social kontakt med patienter uden kendte smitsomme sygdomme kræver ikke hånddesinfektion.
Plejehjem rengøring og desinfektion
Desinfektion er et mål, der placerer et objekt (inklusive dele af kroppen) i en tilstand, hvor det ikke længere kan forårsage sygdom. Målet med desinfektion er at reducere antallet af patogener til et sikkert niveau, dvs. via udryddelse, inaktivering, inhibering eller fjernelse af patogene mikroorganismer. Desinfektion udføres altid med godkendte desinfektionsmidler og er en proces med et standardiseret bevis for effektivitet.
Rengøring er en proces til fjernelse af urenheder (fx støv, kemiske stoffer, mikroorganismer, organiske stoffer) ved brug af vand indeholdende rengøringsmidler, dvs. plejeprodukter til hjemmet, hvor det primære mål ikke nødvendigvis er at dræbe mikroorganismer.
Daglig, rutinemæssig rengøring på plejehjem udføres i overensstemmelse med hygiejneplanen og med normale husholdningsrengøringsmidler. I hvert tilfælde er de krævede rengøringsprocedurer for plejehjem specificeret for det respektive område.
Her er et typisk eksempel på arbejdsinstruktionerne i en hygiejneplan for et plejeanlæg: “I tilfælde af forurening med blod, kropsudskillelser eller andre biologiske stoffer skal målrettet desinfektion udføres straks i det berørte område (f.eks. Gulv, Dette betyder, at handsker skal bæres, og området generelt skal rengøres med et papirhåndklæde, inden de desinficeres med en aftørring, der indeholder plejeprodukter til plejehjem i form af et overfladesinfektionsmiddel.
Eller: “Inden aseptiske aktiviteter (f.eks. Udskiftning af forbindinger, tilberedning af medicin osv.) Skal arbejdsfladen desinficeres specifikt med overfladesinfektionsmiddel og en aftørringsklud.
Brug af rengøringsmidler til plejehjem under infektionsudbrud
Der skal træffes særlige forholdsregler for patienter, der har øget risiko for infektion. I tilfælde af udbrud skal desinfektionsforanstaltninger udføres rutinemæssigt og omfattende. Disse skal på forhånd være detaljeret i en handlingsplan for nødsituationer og skal omfatte alle berørte områder, såsom patienter, sygeplejepersonale, besøgende, eksterne tjenesteudbydere (transporttjenester osv.), Levering af rengøringsmidler, desinfektionsmidler og rengørings- og beskyttelsesudstyr såsom masker og handsker, bortskaffelse af smitsomt affald samt mad og drikke. I det ideelle tilfælde skal det være muligt at forsegle alle berørte områder effektivt inden for en kort periode uden at forstyrre tilførslen af materialer, der er nødvendige for patientpleje.
Da udbrud af infektiøse sygdomme som norovirus kan forstyrre hele afdelingers og anlægs funktion, så snart de mistænkes, er det vigtigt at underrette alle berørte med henblik på at begrænse epidemien. Disse forholdsregler skal træffes, så snart to eller flere personer viser akutte sygdomstegn som diarré og / eller opkastning (patienter eller personale), forudsat at de for nylig har haft kontakt med hinanden.